WNC-376106
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü
Ön itt jár: > >

Kéz dominancia fontossága - Első osztályba megy gyermekem 2. rész

Kéz dominancia fontossága - Első osztályba megy gyermekem 2. rész

Az "Első osztályba megy gyermekem " sorozat azoknak a szülőknek szeretne, hétről-hétre, gyakorlati tanácsokat adni, akiknek gyermeke szeptembertől az általános iskola első osztályát kezdi, és szeretnék, ha ez a kezdés minél gördülékenyebben menne.

Miért fontos, hogy legyen gyermekünknek domináns keze? És egyáltalán mi a szerepe a "nem-domináns" kéznek? 

   

Az agyunk két féltekéje különböző feladatokért felel, és közben mégis együtt kell, hogy dolgozzon a legjobb fizikai és mentális állapotért. A baloldali agykéreg felel a test jobb oldali mozgásért, a jobboldali agykéreg felel a test bal oldali mozgásért.

Ahhoz, hogy a két kéz összedolgozzon ( pl dugóhúzásnál, rajzolásnál, ollóval vágásnál ), mindkét agyfél a funkciójának megfelelően kell, hogy működjön.

Azoknál a gyerekeknél, ahol nincs erősen donináns kézfunkció, azaz ugyanarra a mozdulatra a jobb , míg máskor a bal kezét használja, egy-egy finommotorikus mozgásnál erősebben kell küzdeni, ahelyett, hogy automatikus mozgást végezne a kéz. A gyermek minél inkább egy adott kezét használja egy adott feladat elvégzéséhez, annál inkább hatékonyabban végzi el a mozdulatsort. Így tud a mozgás automatává vállni, így felszabadítja az agynak bizonyos részeit a kognitív feladatokra.

Alapvetően ez azt jelenti, amikor egy gyermek könnyedén tudja kontrolálni az íróeszközt ugyanazzal a preferált kézzel, hatékonyabban tud írni, azaz nem a mozdulatsorra figyel, hanem a leírt szövegre fogja a figyelmét fordítani. Azaz nagyon fontos a kéz dominanciája!

És mi a feladata a „nem-domináns” kéznek?

A másik, nem-domináns kéznek is fontos szerep jut. Amikor ez a kéz egy koordinált mozgást végez, a domináns kéz által elvégzett munka hatékonyabb lesz. Gondoljunk az papír vágásra! Nem elég az ollót mozgatni, a másik kézzel a papírt is a megfelelő helyzetbe kell mozdítani.

Mikorra kell a gyermekél kialakulnia a domináns kéznek?

Szakértők azt mondják, hogy az iskolakezdésre már jó, ha a gyermek a domináns kezét használja íráshoz. Ha nem tudjuk, hogy jobbkezes vagy balkezes gyermekünk, figyeljük meg már cselekvéssor közben, hogy melyik kezét használja. Ilyen például a ragasztás, vágás vagy labdadobás.

Feladatok, melyek segítik kialakítani a domináns kezet:

-          egyik pohárból a másikba történő vízöntés

-          varrás speciális gyerekeknek való készlettel >> http://www.jatektar.lurkovilag.hu/index.php?route=product/list&keyword=varr%C3%A1s&description=0

-          matrica ragasztás: egyik kezével leveszi a gyermek a matricát

-          célba dobás

Tartalomhoz tartozó címkék: tanulási tippek praktikusság